Předválečné opěvnění a vojensky významná místa v obraně i boji proti Říši

Mapa Seznam linií Seznam linií Šipka

Pražská čára Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 12603
GPS: 856

Liběchovská příčka Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 9801
GPS: 596

Lužické hory Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 13000
GPS: 405

Jizerské hory Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 582 TO: 30
Fotografií: 12312
GPS: 520

Krkonoše Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 5017
GPS: 347

Trutnovsko Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 13238
GPS: 532

Náchodsko Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 14604
GPS: 589

Orlické hory Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 14070
GPS: 521

Podkrušnohoří Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 443
Fotografií: 5764
GPS: 257

Ohře - Blšanka Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 635
Fotografií: 9145
GPS: 629

Plzeňská čára Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 13840
GPS: 905

Šumava Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 6456
GPS: 418

Jižní ČechyNovinka Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 18
Objektů: 966
Fotografií: 4867
GPS: 728

Vltavská linie Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1668
GPS: 541

Jižní Morava Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 15223
GPS: 1123

JeseníkyNovinka Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 7051
GPS: 501

OpavskoNovinka Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5331
GPS: 562

Ostravsko Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 2613
GPS: 293





I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 87
Objektů: 4479
Fotografií: 47309
GPS: 3825

II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3392
Fotografií: 65005
GPS: 2913

III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 12739
GPS: 889

IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 13374
GPS: 1270

ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8682
GPS: 601

ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 2098
GPS: 181

Všechny sbory Všechny sbory
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11451
Fotografií: 149240
GPS: 9679



Lehké opevnění Lehké opevnění
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11451
Fotografií: 149240
GPS: 9679

Těžké opevnění Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 713
Fotografií: 17839
GPS: 661

Dělostřelecké tvrze
Jiné objekty
Místa událostí

Nick: Heslo: Registrace Zapomenuté heslo
Hlavní menu:
Novinky Album fotografií Muzea opevnění Technické údaje Překážky Diskuzní fórum GPS souřadnice ke stažení Literatura Osobnosti Návštěvní kniha Dobové letecké snímky Vyhledávání objektů Odkazy Statistika webu Historie webu
Přístupy:

Celkově přístupů: 1529416

Přístupů dnes: 3379

Max.za den: 12234

a to: 3.4.2024

Online: 47

Odběr novinek:

Přihlásit se k odběru
novinek e-mailem:

Info

Anketa:

Jaké muzeum se Vám nejvíce líbí?

SazenáGraf 524
MlýnekGraf 281
DoksyGraf 250
BratroniceGraf 283
BerounGraf 246
KarlštejnGraf 258

Hlasů: 1844

Více anket

Rubriky:
Diskuzní forum:

26.2.2023 | Jan Vála

Vše se v dobré obrátilo a slavný objekt u zdi zámku ve ...

[více]

25.12.2017 | Jan Vála

Po dlouhých 26-ti letech velmi úspěšného provozu muzea ...

[více]

16.8.2016 | Jan Vála

Spuštěn návštěvní systém objektů pro registrované uživa ...

[více]

Odkazy:

Trampská osada Minessota

Ropiky.net

Opevneni.cz

Bunky.cz


Propagace:

Předválečné opevnění


Jindřich Čoupek


Jindřich Čoupek

Datum narození: 02.02.1918

Datum úmrtí: 22.09.1942


Jindřich Čoupek se narodil 2. února 1918 v Brně. Otec Ondřej byl drobným zemědělcem a obecním zřízencem, matka Josefa, rozená Staňková, byla v domácnosti. Měl mladší vlastní sestru a staršího nevlastního bratra. Otec zemřel v září 1942 v koncentračním táboře v Osvětimi, matka byla za války totálně nasazená ve Zbrojovce Brno, kde zůstala pracovat i po válce a zemřela v roce 1981.

Jindřich vychodil pět tříd obecné školy a tři třídy měšťanské v Brně - Komíně. Vyučil se obchodním příručím a po vyučení pracoval jako úředník odbytu. 1. března 1939 nastoupil na základní vojenskou službu k 10. pěšímu pluku do Brna, ale o tři týdny později byl propuštěn na trvalou dovolenou.

V červnu 1939 společně s bratrancem Antonínem Staňkem přešel v prostoru Morávky do Polska. V Krakově vstoupil do československé vojenské jednotky a po krátkém pobytu v Malých Bronovicích podepsal závazek do Cizinecké legie a odplul lodí "Chrobry" do Francie. V Cizinecké legii byl prezentován 2. srpna 1939 v Sidi bel Abbes. Po vypuknutí války Německa s Francií byl jeho závazek ke službě v cizinecké legii zrušen a Jindřich odjel zpět do Francie, kde byl 26. září 1939 prezentován u československé armády a zařazen do 4. roty 1. pěších pluku. V listopadu byl povýšen na svobodníka, o dva měsíce později na desátníka a 1. dubna 1940 na četaře. Zúčastnil se bojů na frontě a byl po podepsání kapitulace evakuován lodí "Rod el Farag" do Anglie, kam připlul 13. července 1940.

Na jaře 1941 absolvoval kurz pro poddůstojníky, kde působil také jako tlumočník. 15. srpna 1941 by odeslán do základního kurzu na STS 26 v Arisaigu ve Skotsku, který dokončil 13. září 1941. Poté byl odeslán na parašutistický výcvik na STS 51 v Ringway u Manchesteru od 14. do 20. září 1941, který absolvoval čtyřmi seskoky. Poté prošel kurzem průmyslové sabotáže na STS 17 v Lutonu, který ukončil 7. listopadu 1941. 28. října 1941 byl povýšen na rotného pěchoty. 8. listopadu 1941 byl přidělen na československou doškolovací stanici STS 2 v Bellasis u Dorkingu. Byl zařazen do operace BIVOUAC jako zástupce velitele.

Do akce byl odeslán pod falešnou identitou na jméno Jindřich Staněk. Vyzbrojen byl pistolí Steyer s jednadvaceti návoji a druhou pistolí Colt s šestnácti náboji. Pro potřeby krytí nákladů pro operaci obdržel 8290 říšských marek a 350 korun českých.

Do Protektorátu seskočil v brzkých ranních hodinách 28. dubna 1942 v prostoru Požárů u Křivoklátu. Skupina se přesunula do Brna k Čoupkovým příbuzným, kde byl o tři dny později Jindřich Čoupek zatčen gestapem. Ze sklepení sídla gestapa byl převezen do Kounicových kolejí a v září 1942 byl převezen do koncentračního tábora Mauthausen, kde byl 22. září bez soudu popraven. Rodina byla značně postižena, otec byl popraven v Osvětimi, dva bratranci a nevlastní bratr Ladislav Staněk, kteří poskytli parašutistům úkryt, byli popraveni 1. června 1942 v brněnských Kounicových kolejích. Matka a sestra postiženy nebyly.

12. listopadu 1945 byl vyznamenán Československým válečným křížem 1939 in memoriam.
1. prosince 1945 byl povýšen na poručíka pěchoty in memoriam.

Jindřich Čoupek byl výborně jazykově nadán, uměl perfektně německy a anglicky, částečně rusky. Byl cvičitelem v Sokole, závodně plaval a věnoval se skokům do vody. Byl veselé povahy. V sabotážním kurzu byl hodnocen jako velmi dobrý voják, vždy se vyznamenává jako spolehlivý spolupracovník jiných.
Kategorie: Parašutista
2003 - 2024 Jan Vála - lahvic@seznam.cz