Předválečné opěvnění a vojensky významná místa v obraně i boji proti Říši

Mapa Seznam linií Seznam linií Šipka

Pražská čára Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 12603
GPS: 856

Liběchovská příčka Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 9801
GPS: 596

Lužické hory Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 13000
GPS: 405

Jizerské hory Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 582 TO: 30
Fotografií: 12312
GPS: 520

Krkonoše Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 5017
GPS: 347

Trutnovsko Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 13238
GPS: 532

Náchodsko Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 14604
GPS: 589

Orlické hory Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 14070
GPS: 521

Podkrušnohoří Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 443
Fotografií: 5764
GPS: 257

Ohře - Blšanka Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 635
Fotografií: 9145
GPS: 629

Plzeňská čára Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 13840
GPS: 905

Šumava Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 6456
GPS: 418

Jižní Čechy Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 18
Objektů: 966
Fotografií: 4867
GPS: 728

Vltavská linie Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1668
GPS: 541

Jižní Morava Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 15223
GPS: 1123

Jeseníky Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 7051
GPS: 501

Opavsko Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5331
GPS: 562

OstravskoNovinka Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 2613
GPS: 293





I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 87
Objektů: 4479
Fotografií: 47309
GPS: 3825

II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3392
Fotografií: 65005
GPS: 2913

III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 12739
GPS: 889

IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 13374
GPS: 1270

ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8682
GPS: 601

ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 2098
GPS: 181

Všechny sbory Všechny sbory
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11451
Fotografií: 149240
GPS: 9679



Lehké opevnění Lehké opevnění
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11451
Fotografií: 149240
GPS: 9679

Těžké opevnění Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 713
Fotografií: 17839
GPS: 661

Dělostřelecké tvrze
Jiné objekty
Místa událostí

Nick: Heslo: Registrace Zapomenuté heslo
Hlavní menu:
Novinky Album fotografií Muzea opevnění Technické údaje Překážky Diskuzní fórum GPS souřadnice ke stažení Literatura Osobnosti Návštěvní kniha Dobové letecké snímky Vyhledávání objektů Odkazy Statistika webu Historie webu
Přístupy:

Celkově přístupů: 1795692

Přístupů dnes: 3789

Max.za den: 12234

a to: 3.4.2024

Online: 9

Odběr novinek:

Přihlásit se k odběru
novinek e-mailem:

Info

Anketa:

Vaše oblíbené opevnění

ŘopíkyGraf 567
ŠestatřicítkyGraf 319
Těžké srubyGraf 318
Dělostřelecké tvrzeGraf 330

Hlasů: 1534

Více anket

Rubriky:
Diskuzní forum:

26.2.2023 | Jan Vála

Vše se v dobré obrátilo a slavný objekt u zdi zámku ve ...

[více]

25.12.2017 | Jan Vála

Po dlouhých 26-ti letech velmi úspěšného provozu muzea ...

[více]

16.8.2016 | Jan Vála

Spuštěn návštěvní systém objektů pro registrované uživa ...

[více]

Odkazy:

Trampská osada Minessota

Ropiky.net

Opevneni.cz

Bunky.cz


Propagace:

Předválečné opevnění


František Pospíšil


František Pospíšil

Datum narození: 23.11.1919

Datum úmrtí: 28.10.1944


František Pospíšil se narodil 23. listopadu v Řešicích. V devíti letech se i s matkou Marií přestěhoval do nedaleké Miroslavi, kde se jeho maminka provdala za příslušníka finanční stráže Františka Hirsche. František Pospíšil chodil do obecné školy v Řešicích a dokončil jí v Miroslavi. Zde také vychodil čtyři třídy měšťanské školy. Vyučil se obuvníkem v Baťových závodech ve Zlíně a poté zde chvíli pracoval. Ze zdravotních důvodů však brzy odešel a pracoval v zemědělství.

1. října 1937 nastoupil základní vojenskou službu u 24. pěšího pluku ve Znojmě. Přihlásil se na poddůstojnickou školu a 1. dubna 1938 byl povýšen na svobodníka. Na podzim pak na desátníka. 1. dubna 1939 byl z armády propuštěn na trvalou dovolenou. Vrátil se nejprve do Miroslavi, protože ale ta zůstala na území bývalých Sudet a byla tak připojena k Říši, odešel do rodných Řešic. 26. září 1939 pak společně se svým bratrancem Adolfem Opálkou, členem pozdější výsadkové operace OUT DISTANCE, překročil hranice do Polska a přes konzulát v Krakově se dostal do tábora v Malých Bronowicích.

29. července 1939 odplul lodí "Chrobry" do Francie, kde vstoupil do Cizinecké legie a sloužil u 1. pluku v Sidi bel Abbes. Po vypuknutí války byl závazek ke službě v cizinecké legii zrušen a František Pospíšil byl 17. října 1939 prezentován u vznikající zahraniční Československé armády v jihofrancouzském táboře Agde, kde byl zařazen k 3. rotě 1. pěšího pluku. Na Nový rok 1940 byl povýšen na četaře. Zúčastnil se bojů na frontě a po porážce Francie odplul lodí "Rod el Farag" do Anglie.

Den po připlutí, 14. července 1940, byl zařazen k 1. rotě 1. pěšího praporu. K výročí vzniku republiky byl vyznamenán Československým válečným křížem 1939 a povýšen na rotného. V roce 1941 se dobrovolně přihlásil k plnění speciálních operací. 15. srpna 1941 odeslán do základního kurzu na STS 26 v Camus Darrah, Traigh House, ve Skotsku, který dokončil 13. září 1941. Poté byl odeslán na parašutistický výcvik na STS 51 v Ringway u Manchesteru od 14. do 20. září 1941, který absolvoval čtyřmi seskoky. Poté prošel kurzem průmyslové sabotáže na STS 17 v Harfieldu u Hertfordu, který ukončil 7. listopadu 1941. O den později, 8. listopadu, byl přidělen k doškolovacímu výcviku na československou výcvikovou stanici STS 2 v Bellasis u Dorkingu. Byl jmenován velitelem skupiny BIVOUAC. Do akce obdržel falešný průkaz na svoje jméno, ve kterém byly změněny pouze datum a místo narození. Vyzbrojen byl pistolí FN s osmnácti náboji a pistolí Colt s šestnácti náboji. Pro finanční zajištění operace obdržel 8290 říšských marek a 350 korun českých.

27. dubna 1942 byl vyslán do akce a v brzkých ranních hodinách dne následujícího seskočil spolu s Jindřichem Čoupkem, Liborem Zapletalem a členy výsadků BIOSCOP a STEEL poblíž dvora Požáry u Křivoklátu. Celá jeho skupina ukryla operační materiál a přesunula se do Brna, k příbuzným Jindřicha Čoupka. 2. května unikl Pospíšil zatčení, byť byl postřelen. Skrýval se na Táborsku pod novou identitou. Pokusil se o přechod do Švýcarska, s neúspěchem se však vrátil. V únoru 1943 se setkal s Karlem Čurdou, který v té době již pracoval pro gestapo. Byl vylákán do Prahy a zde 12. února 1943 zatčen gestapem v pasáži Luxor.

Byl vězněn v Petschkově paláci. Rezolutně odmítl spolupráci, byl převezen na Pankrác a poté do Terezína, kde byl bez soudu 28. října 1944 popraven.

1. prosince 1945 byl povýšen na podporučíka pěchoty v záloze in memoriam.
17. července 1948 byl povýšen na nadporučíka pěchoty v záloze in memoriam.

František Pospíšil byl veliteli hodnocen jako voják energický, příliš iniciativní, mající dobrý vliv na mužstvo, spolehlivý. V sabotážním výcviku byl uváděn jako velmi silný muž, vtipný a průbojný, jako velitel by však mohl zklamat pro snadno vyvolatelné vzrušení.
Kategorie: Parašutista
2003 - 2024 Jan Vála - lahvic@seznam.cz