Předválečné opěvnění a vojensky významná místa v obraně i boji proti Říši

Mapa Seznam linií Seznam linií Šipka

Pražská čáraNovinka Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 12129
GPS: 856

Liběchovská příčka Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 8686
GPS: 591

Lužické hory Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 13000
GPS: 405

Jizerské hory Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 581 TO: 30
Fotografií: 11988
GPS: 519

Krkonoše Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 5017
GPS: 347

Trutnovsko Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 13114
GPS: 532

NáchodskoNovinka Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 14178
GPS: 589

Orlické hory Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 13959
GPS: 521

Podkrušnohoří Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 443
Fotografií: 5764
GPS: 257

Ohře - Blšanka Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 634
Fotografií: 8930
GPS: 628

Plzeňská čára Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 13828
GPS: 905

Šumava Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 6456
GPS: 418

Jižní Čechy Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 18
Objektů: 966
Fotografií: 4469
GPS: 728

Vltavská linie Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1667
GPS: 541

Jižní MoravaNovinka Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 14937
GPS: 1123

Jeseníky Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 6983
GPS: 501

Opavsko Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5138
GPS: 562

Ostravsko Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 1459
GPS: 293





I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 87
Objektů: 4478
Fotografií: 46269
GPS: 3824

II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3391
Fotografií: 63569
GPS: 2907

III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 12453
GPS: 889

IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 13106
GPS: 1270

ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8622
GPS: 601

ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 2098
GPS: 181

Všechny sbory Všechny sbory
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11449
Fotografií: 146145
GPS: 9672



Lehké opevnění Lehké opevnění
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11449
Fotografií: 146145
GPS: 9672

Těžké opevnění Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 713
Fotografií: 16003
GPS: 661

Dělostřelecké tvrze
Jiné objekty
Místa událostí

Nick: Heslo: Registrace Zapomenuté heslo
Hlavní menu:
Novinky Album fotografií Muzea opevnění Technické údaje Překážky Diskuzní fórum GPS souřadnice ke stažení Literatura Osobnosti Návštěvní kniha Dobové letecké snímky Vyhledávání objektů Odkazy Statistika webu Historie webu
Přístupy:

Celkově přístupů: 708511

Přístupů dnes: 131

Max.za den: 997

a to: 17.12.2022

Online: 3

Odběr novinek:

Přihlásit se k odběru
novinek e-mailem:

Info

Anketa:

Jaké muzeum se Vám nejvíce líbí?

SazenáGraf 478
MlýnekGraf 241
DoksyGraf 206
BratroniceGraf 247
BerounGraf 210
KarlštejnGraf 225

Děkujeme za váš hlas !

Hlasů: 1608

Více anket

Rubriky:
Diskuzní forum:

26.2.2023 | Jan Vála

Vše se v dobré obrátilo a slavný objekt u zdi zámku ve ...

[více]

25.12.2017 | Jan Vála

Po dlouhých 26-ti letech velmi úspěšného provozu muzea ...

[více]

16.8.2016 | Jan Vála

Spuštěn návštěvní systém objektů pro registrované uživa ...

[více]

Odkazy:

Trampská osada Minessota

Ropiky.net

Opevneni.cz

Bunky.cz


Propagace:

Předválečné opevnění


Stavební úsek A1 - Velvary

Seznam objektů úseku


Levá strana objektu 48/A-140 Z

Firma Architekt Zdeněk Lakomý z Prahy 12 vybetonovala za několik měsíců 76 objektů lehkého opevnění mezi obcemi Vepřek a Ješín. Do dnešních dní se dochovaly tři bunkry a po několika dalších zbyly v terénu čitelné trosky. Mnoho objektů zmizelo beze stopy.

První dvě pevnůstky stavebního úseku A1 - Velvary, obě typu B, stály na pravém břehu řeky Vltavy poblíž obce Dušníky. První z bunkrů svou čelní střílnou postřeloval koryto řeky a zároveň navazoval na dva bunkry na levém břehu. Palbou boční střílny částečně přehrazoval koryto řeky proti proudu a palebný vějíř kryl svého souseda ve druhém sledu, který taktéž čelní střílnou zamezoval volnému pohybu nepřítele po hladině řeky Vltavy. Hned zkraje se opevněná linie rozdělila do dvou sledů. První využíval terénní vlny a postupoval od obce Vepřek pod úbočím kopce v oblouku k Nové Vsi. Druhý sled měl za úkol palebně přehrazovat železniční trať. Do druhého sledu bylo plánováno též vybudování objektu pro protitankový kanón, leč do září 1938 nebyla hotova projektová dokumentace a ke stavbě již nedošlo. K postřelování železniční trati od Lovosic bylo netradičně využito také čelní palby pravé střílny řopíku č.10. Dole pod tratí se dva sledy vzájemně protínaly, přičemž ten druhý bedlivě sledoval železnici a první obratně využíval koryta Bakovského potoka jako přirozené protitankové překážky.

Zvláštností počátku úseku A1 je poměrně řídké krytí důležité komunikace od Lovosic na Prahu. Obrana byla sice posílena o čelní palbu prvosledového bunkru typu B, ale bočně na zmíněnou silnici mířily tři, možná čtyři střílny. Poměrně řídké opevnění by nasvědčovalo tomu, že v zájmu obrany by proběhla destrukce mostu přes Bakovský potok, čímž by vznikla v podstatě dokonalá protitanková překážka. Proti pěchotě zde v exponovaném úseku bylo i tak málo střílen.

Linie se dovedně opírala jedním sledem o koryto Bakovského potoka a druhý jej odzadu podporoval. Ostrý zákrut linie jihozápadně od Nové Vsi byl ponechán pod palbami jednoho sledu, ale v místě největšího zlomu se zde vzhledem o otevřenosti terénu překřižovalo několik palebných vějířů. Dvěma sledy pak linie dosáhla obce Sazená.

Zde byla na náměstí vybudovaná atypická dvou střílnová pevnůstka, maskovaná jako obecní váha. Likvidaci odstřelem zůstal objekt ušetřen, jeho interiér byl ale zabetonován. V nedávné době byl vyčištěn a vzniklo zde jedno z nejhezčích pevnostních muzeí u nás.

O kus dále byla další atypická pevnůstka zabudovaná do budovy barokního mlýna. I ona se dochovala, její interiér byl zabetonován a v současné době je nepřístupná.

Obě zmíněné pevnosti uprostřed obce Sazená by při útoku na opevněné pásmo byly zřejmě pro německou armádu velkým a nepříjemným překvapením. Obě dokonale splynuly s civilní zástavbou a jejich střílny by se odkrývaly až těsně před samotným bojem.

Linie opevnění odtud zamířila k obci Chržín a opírala se o koryto Bakovského potoka, v exponovaných místech posílená objekty druhého sledu. Na okraji zmíněné obce došlo k dodatečnému zadání dalšího objektu, zřejmě po přeměření palebných vějířů stávajících stavenišť bylo zjištěno hluché místo v linii. Dva bunkry, 35 a 35a, stály proto velmi blízko sebe, téměř v řadě za sebou. V údolí mezi Chržínem a Sazenou se dochovalo několik záhozů a jasných stanovišť. Odtud jsou již zbytky linie mnohem méně čitelné. Vstupuje totiž do polí.

Od Chržína pokračují směrem na Velvary dva jasně od sebe oddělené sledy. První opět sleduje koryto Bakovského potoka a druhý ze vzdálenosti dvou až tří set metrů doplňuje přehradnou palbu na mírném návrší. Na okraji Velvar, u železniční vlečky, dosud stojí poslední dochovaný objekt úseku. Zabetonovaný 48/A-140Z mířil pravou střílnou více do předpolí a protože byl umístěn ještě trochu více za sledem druhým, vyvstala domněnka, že se jedná o vložený objekt sledu třetího.

Linie procházela před severním a západním okrajem města, přičemž dvousledové uspořádání pokračovalo. Rozrůstající zástavba Velvar většinu stanovišť bunkrů pohltila a zbytky opevněné linie jsou jen velmi těžko k nalezení. Celý terén se navíc výrazně změnil. Kupodivu nejvíce pozůstatků zůstalo po objektu uprostřed louky uvnitř starší zástavby. Při likvidaci tohoto objektu došlo v roce 1939 k smrtelnému úrazu mladé dívky.

Západně od Velvar linie definitivně opustila tok Bakovského potoka a přiklonila se k potoku Červenému. Bunkry prvního ani druhého sledu se přímo o jeho koryto neopíraly, potok protékal zhruba v polovině vzdálenosti mezi oběma sledy.

Poblíž obce Ješín poslední objekty úseku A1 navazovaly na první bunkry stavebního úseku A9 - Vítov.

Po velké části bunkrů úseku A1 se dochovala poměrně čitelná "stopa" v podobě záhozů a jam plných betonu. První polovina je na trosky bohatší.
Vložil: Jan Vála 26.12.2015  |  Popis stavebního úseku  |  Přečteno: 987x
© 2003 - 2023 Jan Vála - lahvic@seznam.cz