Předválečné opěvnění a vojensky významná místa v obraně i boji proti Říši

Mapa Seznam linií Seznam linií Šipka

Pražská čáraNovinka Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 9874
GPS: 857

Liběchovská příčkaNovinka Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 8057
GPS: 416

Lužické horyNovinka Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 12129
GPS: 405

Jizerské hory Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 581 TO: 30
Fotografií: 9987
GPS: 475

KrkonošeNovinka Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 3882
GPS: 323

TrutnovskoNovinka Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 12477
GPS: 487

NáchodskoNovinka Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 13409
GPS: 490

Orlické horyNovinka Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 12271
GPS: 457

PodkrušnohoříNovinka Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 443
Fotografií: 5224
GPS: 257

Ohře - BlšankaNovinka Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 634
Fotografií: 6748
GPS: 583

Plzeňská čáraNovinka Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 12165
GPS: 814

ŠumavaNovinka Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 11
Objektů: 578
Fotografií: 5839
GPS: 376

Jižní ČechyNovinka Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 18
Objektů: 966
Fotografií: 3657
GPS: 650

Vltavská linieNovinka Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1651
GPS: 489

Jižní Morava Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 6627
GPS: 1080

JeseníkyNovinka Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 6430
GPS: 423

OpavskoNovinka Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 2255
GPS: 509

Ostravsko Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 254 TO: 47
Fotografií: 1337
GPS: 284





I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 88
Objektů: 4478
Fotografií: 38679
GPS: 3517

II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3391
Fotografií: 58470
GPS: 2634

III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 4625
GPS: 889

IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1387
Fotografií: 9425
GPS: 1200

ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8014
GPS: 601

ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 1616
GPS: 181

Všechny sbory Všechny sbory
Stavebních úseků: 228
Objektů: 11403
Fotografií: 120886
GPS: 9022



Lehké opevnění Lehké opevnění
Stavebních úseků: 228
Objektů: 11403
Fotografií: 120886
GPS: 9022

Těžké opevnění Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 711
Fotografií: 13575
GPS: 370

Jiné objekty
Místa událostí

Nick: Heslo: Registrace Zapomenuté heslo
Hlavní menu:
Novinky Album fotografií Muzea opevnění Technické údaje Překážky Diskuzní fórum GPS souřadnice ke stažení Literatura Návštěvní kniha Dobové letecké snímky Vyhledávání objektů Odkazy Statistika webu Historie webu
Přístupy:

Celkově přístupů: 517428

Přístupů dnes: 89

Max.za den: 678

a to: 19.5.2020

Online: 9

Odběr novinek:

Přihlásit se k odběru
novinek e-mailem:

Info

Anketa:

Jaké muzeum se Vám nejvíce líbí?

SazenáGraf 403
MlýnekGraf 182
DoksyGraf 161
BratroniceGraf 189
BerounGraf 159
KarlštejnGraf 166

Hlasů: 1261

Více anket

Rubriky:
Diskuzní forum:

25.12.2017 | Jan Vála

Po dlouhých 26-ti letech velmi úspěšného provozu muzea ...

[více]

16.8.2016 | Jan Vála

Spuštěn návštěvní systém objektů pro registrované uživa ...

[více]

29.5.2016 | Michal Medelský

I já připojuji svůj podpis pod pochvalu muzea

[více]

Odkazy:

Trampská osada Minessota

Ropiky.net

Opevneni.cz

Bunky.cz


Propagace:

Předválečné opevnění


Stavební úsek P1 - Mlazice

Seznam objektů úseku


Pevnůstka P1/25/A-200/Z

První úsek Liběchovské příčky se nepodařilo do září 1938 stavebně dokončit a o rok později byl kromě třech objektů německou okupační správou zničen. Dodnes se po něm dochovalo pouze málo pozůstatků.

První objekt úseku měl stát na pravém břehu řeky Labe přímo pod historickým centrem a palebně měl navazovat na poslední pevnůstku sousedního úseku 111 - Zálezlice, stojící na levém břehu stejnojmenné řeky, těsně u soutoku s Vltavou. P1/1/A-160 se z časových důvodů již nepodařilo vybetonovat, u sousedního č.2 stavební firma dokončila výkop a vybetonovala skořápku. Ta byla postupem času zasypána. Odtud po dnešní mělnický přístav jeden sled pevnůstek měl těsně kopírovat břeh řeky a druhý jej podporovat z nevelké vzálenosti, ovšem žádný prvosledový objekt až po číslo 10 se do září 1938 již nepodařilo vybetonovat a první palebné pokrytí tak v kritické době mohly poslytovat v těch místech pouze objekty druhého sledu. Je otázkou, jestli by toho vzhledem k pravděpodobné nízké dokončenosti byly schopny. První souvislá dvousledová linie tedy začínala až za mělnickým přístavem a pokračovala podél řeky až do Vehlovic. Zde byla vzhledem k prudkému svažitému terénu nad řekou ponechána 800 metrů dlouhá mezera, která měla být kryta pouze polními jednotkami. Další pevnůstka pak stála u jezu Dolní Beřkovice a odtud linie opět pokračovala dvěma sledy k Liběchovu. Za místním zámkem se linie odpoutala od řeky a před nádražím vystoupala na návrší Nad Sklepem, kde palebně uzavírala důležitou komunikaci ze Štětí na Mělník. Odtud pak pokračovala stále dvěma sledy přes pole auž k okraji lesa v oblasti Malý Hubenov, kde poslední objekty úseku navazovaly na první pevnůstky sousedního P2 - Tupadly.

Výstavba podúseku P1 byla svěřena 14. června 1938 firmě Ing. Jindřich Raynal a Otto Balcar, Praha 19. Stejná firma stavěla o rok dříve úsek K53 - Bílina a ve stejném roce i úsek 118 - Slapy na Pražské čáře. Velitelem stavebního dozoru byl jmenován škpt. pěch. Oldřich Kostelecký od p.pl.21. Zadáno bylo 54 objektů, úsek měl mít původně 57 objektů, ale 3 objekty byly vypuštěny. Do konce září 1938 se podařilo vybetonovat 38 pevnůstek a několik dalších rozpracovat.

Na počátku léta 1939 bylo německými okupačními úřady rozhodnuto o likvidaci předválečného opevnění na území tzv. Protektorátu a brzy poté začaly neměcké firmy s odstřely pevnůstek po celém zmíněném území. Ničení se nevyhnulo ani úseku P1. Kromě třech objektů byly odstřeleny ekrazitem všechny pevnůstky. Následně z nich bylo vytěženo železo i suť a většina pozůstatků zmizela, nebo byla později zahlazena. "Čitelná" stopa zůstala jen po několika pevnůstkách. Na počátku úseku se nedochovalo kolem přístavu vůbec nic, dále po pravém břehu Labe lze občas nalézt charakteristické prohlubně s drobným betonem v okolí, kde ovšem průzkum ztěžuje často vegetačně značně zarostlý břeh. Nad Liběchovem lze nalézt na poli malé remízky s betonem. První ze třech dochovaných objektů se nachází na soukromém pozemku ve Vehlovicích, je zarostlý a nepřístupný. Druhý lze nalézt u zdi parku Liběchovského zámku. Poslední dochovanou pevnůstkou je šikmý objekt 25/A-200/Z, nacházející se na pomezí pole a prudkého svahu nad Liběchovským nádražím. Je pomalovaný maskovací barvou, otevřený a svého času i docela čistý.

Stav dokončení i vybavení objektů neznáme, stejně tak i dokončení překážkového systému, který byl zadán firmě František Nádl z Prahy dne 18. srpna 1938.

Zdroje a literatura:
BENEŠ Jaroslav a kol.: Liběchovská příčka, FortPrint Dvůr Králové n.L., 2000
Vložil: Jan Vála 17.7.2022  |  Popis stavebního úseku  |  Přečteno: 48x
© 2003 - 2022 Jan Vála - lahvic@seznam.cz