Předválečné opěvnění a vojensky významná místa v obraně i boji proti Říši

Mapa Seznam linií Seznam linií Šipka

Pražská čáraNovinka Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 9874
GPS: 857

Liběchovská příčkaNovinka Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 8057
GPS: 416

Lužické horyNovinka Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 12129
GPS: 405

Jizerské hory Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 581 TO: 30
Fotografií: 9987
GPS: 475

KrkonošeNovinka Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 3882
GPS: 323

TrutnovskoNovinka Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 12477
GPS: 487

NáchodskoNovinka Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 13409
GPS: 490

Orlické horyNovinka Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 12271
GPS: 457

PodkrušnohoříNovinka Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 443
Fotografií: 5224
GPS: 257

Ohře - BlšankaNovinka Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 634
Fotografií: 6748
GPS: 583

Plzeňská čáraNovinka Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 12165
GPS: 814

ŠumavaNovinka Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 11
Objektů: 578
Fotografií: 5839
GPS: 376

Jižní ČechyNovinka Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 18
Objektů: 966
Fotografií: 3657
GPS: 650

Vltavská linieNovinka Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1651
GPS: 489

Jižní Morava Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 6627
GPS: 1080

JeseníkyNovinka Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 6430
GPS: 423

OpavskoNovinka Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 2255
GPS: 509

Ostravsko Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 254 TO: 47
Fotografií: 1337
GPS: 284





I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 88
Objektů: 4478
Fotografií: 38679
GPS: 3517

II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3391
Fotografií: 58470
GPS: 2634

III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 4625
GPS: 889

IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1387
Fotografií: 9425
GPS: 1200

ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8014
GPS: 601

ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 1616
GPS: 181

Všechny sbory Všechny sbory
Stavebních úseků: 228
Objektů: 11403
Fotografií: 120886
GPS: 9022



Lehké opevnění Lehké opevnění
Stavebních úseků: 228
Objektů: 11403
Fotografií: 120886
GPS: 9022

Těžké opevnění Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 711
Fotografií: 13575
GPS: 370

Jiné objekty
Místa událostí

Nick: Heslo: Registrace Zapomenuté heslo
Hlavní menu:
Novinky Album fotografií Muzea opevnění Technické údaje Překážky Diskuzní fórum GPS souřadnice ke stažení Literatura Návštěvní kniha Dobové letecké snímky Vyhledávání objektů Odkazy Statistika webu Historie webu
Přístupy:

Celkově přístupů: 517428

Přístupů dnes: 89

Max.za den: 678

a to: 19.5.2020

Online: 4

Odběr novinek:

Přihlásit se k odběru
novinek e-mailem:

Info

Anketa:

Vaše oblíbené opevnění

ŘopíkyGraf 420
ŠestatřicítkyGraf 206
Těžké srubyGraf 191
Dělostřelecké tvrzeGraf 209

Hlasů: 1026

Více anket

Rubriky:
Diskuzní forum:

25.12.2017 | Jan Vála

Po dlouhých 26-ti letech velmi úspěšného provozu muzea ...

[více]

16.8.2016 | Jan Vála

Spuštěn návštěvní systém objektů pro registrované uživa ...

[více]

29.5.2016 | Michal Medelský

I já připojuji svůj podpis pod pochvalu muzea

[více]

Odkazy:

Trampská osada Minessota

Ropiky.net

Opevneni.cz

Bunky.cz


Propagace:

Předválečné opevnění


Stavební úsek P2 - Tupadly

Seznam objektů úseku


Pevnůstka P2/228/A-140

61 objektů úseku palebně vykrývalo lesní masivy kolem obce Tupadly a několik pevnůstek uzavíralo důležitou komunikaci z České Lípy na Mělník. Proč byla většina pevnůstek v létě 1939 zničena, přestože se nacházela na území tzv. Sudet, zůstává neznámou.

Stavební úsek P2 - Tupadly navazoval na sousední úsek P1 - Mlazice severně od Liběchova poblíž chatové osady Malý Hubenov. Předěl mezi dvěma úseky byl vlastně vytvořen hranicí lesa, kdy objekty mlazického úseku stály ještě na poli, první pevnůstky tupadelského už byly kryty stromovím. Odtud linie řopíků pokračovala dvěma sledy severním směrem kompaktním lesním masivem. Kolem Harfenic pevnůstky dokonaly využívaly krytí od četných pískovcových skalisek. Oba sledy západně obcházely Tupadly, aby severně od nich linie klesla do údolí říčky Liběchovky. Údolím také procházela důležitá komunikace od České Lípy na Mělník. Tuto silnici palebně přehrazovalo několik pevnůstek bočními palbami a jedna druhosledová typu E1. Prudkým srázem vpravo od silnice pak linie stoupala ke Královce, poblíž ní pak dotykem se sousedním úsekem P3 - Medonosy končila. Vybudováno zde bylo 61 objektů lehkého opevnění, což bylo sto procent zadaných. Stavební firma stihla jako jediná z celé Liběchovské příčky ve svém úseku vybetonovat všechny pevnůstky, byť se ani v jednom případě nedostaly do stavu úplně dokončenosti. Ta klesala směrem severním, zatímco v jižní části úseku chyběly pevnůstkám jen dokončovací práce a zemní záhozy s kamennou rovnaninou, nad obcí Tupadly a na samém konci úseku už jsou pevnůstky ve stavu těsně po betonáži a v některých případech nemají hotové ani podlahy.

Úsek stavěla osvědčená firma Karfík a Hvězda, Praha XVI, ta samá, co stavěla úsek Q2 - Jestřebí, patřící taktéž takticky pod Liběchovskou příčku. Tatáž firma stavěla i dva úseky na JIžní Moravě a jeden na Plzeňské čáře. Stavební úsek P2 byl zadán 10. června 1938 a velitelem stavebního dozoru byl jmenován poručík pěchoty Ludvík Turek od p.pl.36. V lesích byly téměř v plné délce linie vykáceny palebné i pozorovací průseky, stav osazení překážkového systému neznáme. Z velké části objekty úseku pravděpodobně nebyly vybaveny ani improvizovaně. Přesný stav bohužel neznáme.

Přestože se všechny objekty úseku nacházely na území Sudet, byla nařízena jejich likvidace. Té uniklo pouhých deset objektů. Kdy se tak stalo nevíme. S velkou pravděpodobností byly pevnůstky ničeny stejně jak na liniích nacházejících se na území Protekrorátu, tedy v létě roku 1939. Neznáme ani důvod ničení, neboť na území Sudet bylo toto spíše výjimkou.

Jediným dochovaným objektem v jižní části úseku je druhosledová pevnůstka P2/228/A-140. Důvod jejího "přežití" neznáme, v okolí byly ostatní pevnůstky odstřeleny a nenachází se zde žádný civilní objekt, který by bunkr před odstřelem ochránil. Po všech odstřelených pevnůstkách se v lesích dochovaly charakteristické stopy v podobě jam s betonem a výhozem zeminy u bývalých čelních stěn. Poměrně velké trosky po objektech se nacházejí vpravo nad silnicí Mělník - Česká Lípa. Zde byla v roce 1997 nadšenci z muzea v Rozprechticích nalezena i pokroucená kompletní střílna, která byla nějakou dobu součástí expozice v objektu Q1/3/A-140Z. Odtud byla o rok později neznámými lapky odcizena. Ve stráni mezi skalami se zde nachází další dochovaná pevnůstka, tentokrát jednostřílnová typu E. Dobře čeitelná stopa v podobě jam s betonem je k vidění až téměř k vrchu Královka (298 n.m.), kde linie odstřelených objektů končí a kde se nachází posledních 8 pevnůstek úseku. Ty jsou zde k vidění ve stavu těsně po betonáži, bez jakýchkoliv dodatečných úprav. Po válce zde byly pouze armádou namontovány mřížové dveře.

Jediným zcela zahlazeným objektem úseku se stal P2/58/A-140, který se také jako jediný nacházel na poli. Zkušený "bunkrolog" však i po něm nalezne stopy v podobě několika kousků betonu na poli a větších kusů betonu na jeho okraji. Stanoviště se podařilo s jistotou identifikovat podle dobových leteckých měřických snímků.

Zdroje a literatura:
BENEŠ Jaroslav a kol.: Liběchovská příčka, FortPrint Dvůr Králové n.L., 2000
Vlastní průzkum v letech 1994 - 1997
Vložil: Jan Vála 17.7.2022  |  Popis stavebního úseku  |  Přečteno: 47x
© 2003 - 2022 Jan Vála - lahvic@seznam.cz