Předválečné opěvnění a vojensky významná místa v obraně i boji proti Říši

Mapa Seznam linií Seznam linií Šipka

Pražská čára Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 12603
GPS: 856

Liběchovská příčka Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 9801
GPS: 596

Lužické hory Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 13000
GPS: 405

Jizerské hory Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 582 TO: 30
Fotografií: 12312
GPS: 520

Krkonoše Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 5017
GPS: 347

Trutnovsko Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 13238
GPS: 532

Náchodsko Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 14604
GPS: 589

Orlické hory Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 14070
GPS: 521

Podkrušnohoří Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 443
Fotografií: 5764
GPS: 257

Ohře - Blšanka Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 635
Fotografií: 9145
GPS: 629

Plzeňská čára Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 13840
GPS: 905

Šumava Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 6456
GPS: 418

Jižní Čechy Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 18
Objektů: 966
Fotografií: 4779
GPS: 728

Vltavská linie Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1668
GPS: 541

Jižní Morava Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 15223
GPS: 1123

JeseníkyNovinka Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 7051
GPS: 501

Opavsko Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5331
GPS: 562

Ostravsko Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 2613
GPS: 293





I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 87
Objektů: 4479
Fotografií: 47250
GPS: 3825

II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3392
Fotografií: 65005
GPS: 2913

III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 12739
GPS: 889

IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 13374
GPS: 1270

ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8653
GPS: 601

ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 2098
GPS: 181

Všechny sbory Všechny sbory
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11451
Fotografií: 149152
GPS: 9679



Lehké opevnění Lehké opevnění
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11451
Fotografií: 149152
GPS: 9679

Těžké opevnění Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 713
Fotografií: 17839
GPS: 661

Dělostřelecké tvrze
Jiné objekty
Místa událostí

Nick: Heslo: Registrace Zapomenuté heslo
Hlavní menu:
Novinky Album fotografií Muzea opevnění Technické údaje Překážky Diskuzní fórum GPS souřadnice ke stažení Literatura Osobnosti Návštěvní kniha Dobové letecké snímky Vyhledávání objektů Odkazy Statistika webu Historie webu
Přístupy:

Celkově přístupů: 1421168

Přístupů dnes: 6653

Max.za den: 12234

a to: 3.4.2024

Online: 34

Odběr novinek:

Přihlásit se k odběru
novinek e-mailem:

Info

Anketa:

Vaše oblíbené opevnění

ŘopíkyGraf 547
ŠestatřicítkyGraf 295
Těžké srubyGraf 300
Dělostřelecké tvrzeGraf 311

Hlasů: 1453

Více anket

Rubriky:
Diskuzní forum:

26.2.2023 | Jan Vála

Vše se v dobré obrátilo a slavný objekt u zdi zámku ve ...

[více]

25.12.2017 | Jan Vála

Po dlouhých 26-ti letech velmi úspěšného provozu muzea ...

[více]

16.8.2016 | Jan Vála

Spuštěn návštěvní systém objektů pro registrované uživa ...

[více]

Odkazy:

Trampská osada Minessota

Ropiky.net

Opevneni.cz

Bunky.cz


Propagace:

Předválečné opevnění


Stavební úsek 112 - Slaný

Seznam objektů úseku


Bunkr č. 13 nad Dolním Bezděkovem. Stav v r.2005

Úsek, který byl plánován v počtu objektů jako druhým nejpočetnějším z celé Pražské čáry byl nakonec redukován na několik posilových pevnůstek. Z těch se dno dnešních dní dochovaly četné pozůstatky ...

Když vojenští plánovači vyrazili brzy z jara roku 1938 na obchůzku v předchozím roce dokončené obranné linie do okolí města Slaného, vyhodnotili otevřenou krajinu jako druhý nejohroženější prostor z celé Pražské čáry. Široké možnosti rozvinutí útočných formací nepřítele i pravděpodobnost rychlých přesunů v záložních jednotek do případných průlomů v linii po pohodlných cestách i rovných polích byly vážným ohrožením celkové obranyschopnosti pevnostního pásma. Velitel stavebního dozoru si těchto nedostatků v obraně byl vědom a navrhl vystavět od Ješína po Studeněves 68 objektů v zesíleném provedení. Realizací by vznikla velmi silná obranná linie, táhnoucí se ve čtyřech a možná i v pěti sledech. Protože však vedení armády předpokládalo v tomto prostoru v následujících letech výstavbu těžkého opevnění, návrh velitele stavebního dozoru nebyl schválen a skupinky plánovačů dostaly za úkol v rámci budoucího stavebního úseku 112 navrhnout pouze doplňkové objekty do zjištěných hluchých prostor ve stávající linii a ještě pouze jižně od původně navrhovaného konce úseku. Od Studeněvsi po Nižbor tak bylo v následujících týdnech navrženo 21 pevnůstek, z nichž tři byly vyhodnoceny velením jako neopodstatněné a v zadávací listině pro soutěž stavebních firem o zakázku tak figurovalo pouhých 18 objektů.

Vítězná firma Vilibalda Hiekeho neměla mít při realizaci stavby na růžích ustláno. Jednotlivé objekty úseku byly od sebe značně vzdáleny, což vyvolávalo velké logistické problémy. Přesto se se ztíženými podmínkami firma vypořádala a vybetonovala nejkvalitnější objekty celé Pražské čáry. U většiny objektů odolnost betonu vysoce přesahovala stanovené limity a pět jejích bunkrů dokonce bezkonkurenčně obsazuje přední místa ve statistice pevnosti betonů.

První objekt úseku typu B1 zesiloval obranu polí Na Rovinách zhruba v polovině vzdušné vzdálenosti mezi obcemi Studeněves a Kvíc. Na počátku léta 1939 podlehl bunkr destrukci, která však na tomto i na okolních objektech za války nadále nepokračovala a velké trosky pevnůstek zde zůstaly až do šedesátých let, kdy je na popud místního zemědělského družstva odstranila armáda. Dnes lze po objektu nalézt pouze nepatrné odštěpky betonu v okolním poli. V pořadí druhý objekt úseku stával jižně nad obcí Přelíc, kde se jako druhosledová pevnůstka zapojila do obrany Šternberského potoka. V perimetru její čelní střílny se ocitl okraj zmíněné obce, v případě válečného konfliktu se daly očekávat mírné destrukční práce na civilní zástavbě.

Jednou střílnou vybavený a pro čelní palbu určený objekt typu E a eviděnčního čísla 3 vykrýval hlubokou Smečenskou rokli z týlu stávající linie a o kus výše a zhruba kilometr jižněji pak dva sousední bunkry typu B prováděly uzávěru cesty ve Vlčích jámách, klesající od samoty Skalka ke Svinařovu.

Další dva objekty, opět oba typu B, čelně i bočně palebně pokrývaly důležitou silnici od Kačic na Kladno. Pevnůstka s číslem 7 vzhledem k blízkosti elektrického vedení přežila první vlnu odstřelů a zničena byla až při druhé, v zimě 1942-43. Pozůstatky po objektu pak dlouho po válce pohltila novodobá zástavba a mělo se za to, že jeho stanoviště bylo kompletně zahlazeno. Při nedávných pracích majitele pozemku na zahradě však bylo odkryto množství betonové drti a vyvezeno vedle zahrady, takže se dnes větší hromádka betonu nachází asi 40 metrů od stanoviště, vedle lesní cesty. (Stav 2016)

Opět dva protilehlé řopíky typu B uzavíraly cestu poblíž samoty U Ručiček, jeden bunkr typu D pak doplňoval obranu silniční křižovatky v týlu stávající linie u nádraží Kamenné Žehrovice. Objekty s čísly 11 a 12 pak tvořily druhosledovou uzávěru hlavní silnice od Nového Strašecí na Kladno.

Zajímavostí je umístění pevnůstky s číslem 13 na skálu nad obcí Dolní Bezděkov. Protože byl bunkr zcela schován za skalkou, projektanti zde netradičně rozhodli o umístění bunkru typu D2, s čelní stěnou obrácenou do týlu linie. Také objekt samotný nebyl zcela šablonový, neboť jeho umístění si vyžádalo posunutí granátového skluzu více ke vchodu a vyskládání kamenné předlohy i k týlové stěně. Objekt se dochoval až dnešních dní a i jeho novodobá historie nebyla úplně nepohnutá. Po přelomu tisíciletí byl její interiér vyrubán členy vojenského skanzenu Smečno a pevnůstka byla přeměněna na vojenské muzeum. Pro neutuchající komplikace s majitelem přilehlého pozemku však musel být provoz muzea ukončen. Někdo pak zbytek interiéru vypálil. Dnes je bunkr otevřený.

Jednostřílnové "éčko" zesilovalo obranu údolí v lesích východně od Pohodnice, jeden dvoustřínový objekt pak blokoval dopravu na silnici od Bělče na Chyňavu a křižovatku silnic i údolí potoka Benešák pod kótou Pelechovka pak palbou pokrýval bunkr typu B, vložený za stávající linii opevnění.

Dlouhou proluku mezi bunkry z předcházejícího roku pak vyplnily poslední dva objekty úseku ve svahu Šňárové hory západně od Nižbora. Po obou se dochovaly velké rozvaliny. Za výhodnou pozici bunkru s číslem 18 zaplatilo ředitelství opevňovacích prací o jistou částku více, neboť staveniště muselo být zásobováno pomocí pro tento účel vybudované dřevěné lávky.

Výstavbu třech dodatečně zadaných objektů v oblouku říčky Loděnice na periferii Dolního Bezděkova pak ŘOP zrušilo s dodatkem, že obranu prostoru dostatečně bude zajišťovat postavení kulometů v místním mlýně a statku. Je to škoda, neboť vzhledem k blízkosti plánovaných stanovišť by minimálně dvě vybetonované pevnůstky velmi pravděpodobně přežily válku a možná by se dochovaly do dnešních dní.

Z většiny bunkrů stavebního úseku 112 se dochovaly velké pozůstatky v podobě zemních násypů a jam plných betonu. Zahlazeny jsou v současné době pouze stanoviště pevnůstek č. 1 a 11.
Vložil: Jan Vála 22.7.2016  |  Popis stavebního úseku  |  Přečteno: 1214x
2003 - 2024 Jan Vála - lahvic@seznam.cz