04. říjen -
22 výročí pro tento den
Více
Pražská čára - Vnější opevnění Prahy z let 1936 - 38
•Pražská čára
Pražská čára
←
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 12603
GPS: 856
Liběchovská příčka
Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 9801
GPS: 596
Lužické hory
Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 13000
GPS: 405
Jizerské hory
Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 582 TO: 30
Fotografií: 12318
GPS: 520
Krkonoše
Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 5017
GPS: 347
Trutnovsko
Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 13391
GPS: 532
Náchodsko
Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 14677
GPS: 589
Orlické hory
Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 14395
GPS: 521
Podkrušnohoří
Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 442
Fotografií: 5764
GPS: 435
Ohře - Blšanka
Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 635
Fotografií: 9204
GPS: 629
Plzeňská čára
Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 14243
GPS: 905
Šumava
Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 6518
GPS: 418
Jižní Čechy
Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 14
Objektů: 966
Fotografií: 4867
GPS: 860
Vltavská linie
Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1668
GPS: 541
Jižní Morava
Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 15327
GPS: 1125
Jeseníky
Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 7051
GPS: 501
Opavsko
Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5331
GPS: 562
Ostravsko
Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 2613
GPS: 293
•I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
←
Stavebních úseků: 83
Objektů: 4478
Fotografií: 47717
GPS: 3991
II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3392
Fotografií: 65230
GPS: 3014
III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 12843
GPS: 891
IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 13374
GPS: 1270
ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8798
GPS: 644
ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 2098
GPS: 181
Všechny sbory
Všechny sbory
Stavebních úseků: 223
Objektů: 11450
Fotografií: 150101
GPS: 9991
•Lehké opevnění
Lehké opevnění
Stavebních úseků: 223
Objektů: 11450
Fotografií: 150101
GPS: 9991
Těžké opevnění
Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 713
Fotografií: 18171
GPS: 661
Dělostřelecké tvrze
Jiné objekty
Místa událostí
Objekt lehkého opevnění vzor 37
A1/63/D2/Z
Lokace:
Velvary, Malovarská
Poslední úprava údajů proběhla
28.2.2024 [Historie úprav]
Změna popisu: Původní údaj: Zcela zahlazen, na jeho mís ... Změněný údaj: Zcela zahlazen, vedle cesty ... Datum: 23.12.2005 Přepsáno: 3.1.2016
Změna popisu: Původní údaj: Zcela zahlazen, na jeho mís ... Změněný údaj: Zcela zahlazen, vedle cesty ... Datum: 3.1.2016 Přepsáno: 27.1.2016
Změna odolnosti: Původní údaj: N Změněný údaj: Z Datum: 27.1.2016 Přepsáno: 28.2.2024
Základní údaje objektu:
Půdorys objektu:
Linie: | Pražská čára (I.sbor) |
Stavební úsek: | A1 - Velvary |
Číslo objektu: | 63 |
Typ objektu: | D2(1x boční střílna vlevo) |
Odolnost objektu: | Zesílený (Odolnost vůči ráži 150mm) |
Sklon objektu: | Rovný
(Výškový rozdíl nepoužíván)
|
Inundační šachta: | Ne |
Přístupová chodba: | Ne |
Datum betonáže: | 09.07.1937 |
Situování objektu: | 2. sled |
Krychelná pevnost betonu: | 458 kg/cm²(Norma: 450 kg/cm²) |
Stav objektu v září 1938: | Postaven |
Současný stav: | Zničen
|
Kresba objektu z týlu:
Popis objektu:
Kresby objektu:
Betonový bunkr s jednou střeleckou místností a ocelovou střílnou pro vedení boční kulometné palby, určený pro posádku čtyř mužů.
Popis současného stavu:
Zcela zahlazen, vedle cesty k chatové kolonii |
Zprava Z čela Zleva
|
GPS souřadnice objektu:
Lat N°Long E°M.n.m.PoznámkaVloženoVložil
Fotografie:
Poznámky k objektu:
Změna objektu z normální odolnosti na zesílený dle archivních podkladů. Výzkum Miloše Doležala.
Objekt zničen v zimě r.1942 - 43
Technické údaje:
|
Azimut střílny:
|
Čelní stěna |
Strop |
Boční stěna se střílnou | Boční stěna bez střílny | Týlová stěna |
Základová deska |
Kamenná předloha |
Odolnost vůči rážím |
120 cm |
100 cm |
80 cm | 120 cm | 80 cm |
50 cm |
150 cm |
15-15,5 cm |
Výkop pro objekt |
Výkop pro předlohu |
Armatura |
Betonová směs |
Betonový podklad |
Kamenná předloha |
30,69 m² |
12,89 m² |
5450 kg |
50,61 m³ |
20,91 m² |
6,08 m³ |
Levá střílna: |
Čelní střílna: |
Pravá střílna: |
Vchodová střílna: |
Normální deprese -20° elevace 60° |
|
|
Neznámý typ |
Typ ventilace: |
Mřížka ventilace: |
Omítka: |
Zához: |
S |
Osazena |
Provedena |
Proveden |
Granátový skluz: |
Kabelový vstup: |
Konzoly ventilátoru: |
Žlábek chlazení: |
Osazen |
Neosazen |
Osazeny |
Nevybetonován |
Časová osa:
Stavba objektu: |
09.07.1937 (Architekt Zdeněk Lakomý, Praha 12) |
Zničen: |
Červen - červenec 1939 |
Stav 2024: |
Zcela zahlazen, vedle cesty k chatové kolonii |
Související:
Článek:
Stavební úsek A1 - Velvary
První dvě pevnůstky stavebního úseku A1 - Velvary, obě typu B, stály na pravém břehu řeky Vltavy poblíž obce Dušníky. První z bunkrů svou čelní střílnou postřeloval koryto řeky a zároveň navazoval na dva bunkry na levém břehu. Palbou boční střílny částečně přehrazoval koryto řeky proti proudu a palebný vějíř
...
Mapa:
Situování objektu 09.07.1937:
Nepřehledný terén, kopce, údolí |
Situování objektu v současnosti:
Uprostřed zástavby
[Změněno]
Palebný plán:
←A1/64/A-140/Z
→25°
|
|
407m. |
260°
←A1/63/D2/Z
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klesání: -0.25° (-0.49%) |
|
|
|
|
|
|
|
|
189nmn. |
|
191nmn. |
|
|
Jednostranný objekt určený pro vedení boční palby vlevo,
odolávající zásahům dělostřeleckých granátů ráže 150mm.
Jeho betonáž provedla 09.07.1937 v rámci stavebního úseku A1 - Velvary stavební firma Architekt Zdeněk Lakomý, Praha 12. Na jeho stavbu dohlížel velitel stavebního dozoru škpt. pěch. Ladislav Kotaška.
Měřená odolnost jeho betonu činila 458kg/cm2, což bylo
o 8kg/cm2 více, než byla požadovaná krychelná pevnost v tlaku 450kg/cm2.
V období Červen - červenec 1939 byl bunkr odstřelen trhavinou.
V současnosti je stav: Zcela zahlazen, vedle cesty k chatové kolonii
2003 - 2024 Jan Vála - lahvic@seznam.cz