Předválečné opěvnění a vojensky významná místa v obraně i boji proti Říši

Mapa Seznam linií Seznam linií Šipka

Pražská čára Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 12603
GPS: 856

Liběchovská příčka Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 9801
GPS: 596

Lužické hory Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 13000
GPS: 405

Jizerské hory Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 582 TO: 30
Fotografií: 12312
GPS: 520

Krkonoše Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 5017
GPS: 347

Trutnovsko Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 13238
GPS: 532

Náchodsko Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 14604
GPS: 589

Orlické hory Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 14070
GPS: 521

Podkrušnohoří Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 443
Fotografií: 5764
GPS: 257

Ohře - Blšanka Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 635
Fotografií: 9145
GPS: 629

Plzeňská čáraNovinka Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 13840
GPS: 905

Šumava Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 6456
GPS: 418

Jižní Čechy Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 18
Objektů: 966
Fotografií: 4779
GPS: 728

Vltavská linie Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1668
GPS: 541

Jižní Morava Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 15223
GPS: 1123

JeseníkyNovinka Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 7051
GPS: 501

OpavskoNovinka Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5331
GPS: 562

Ostravsko Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 2613
GPS: 293





I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 87
Objektů: 4479
Fotografií: 47250
GPS: 3825

II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3392
Fotografií: 65005
GPS: 2913

III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 12739
GPS: 889

IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 13374
GPS: 1270

ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8653
GPS: 601

ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 2098
GPS: 181

Všechny sbory Všechny sbory
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11451
Fotografií: 149152
GPS: 9679



Lehké opevnění Lehké opevnění
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11451
Fotografií: 149152
GPS: 9679

Těžké opevnění Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 713
Fotografií: 17839
GPS: 661

Dělostřelecké tvrze
Jiné objekty
Místa událostí

Nick: Heslo: Registrace Zapomenuté heslo
Hlavní menu:
Novinky Album fotografií Muzea opevnění Technické údaje Překážky Diskuzní fórum GPS souřadnice ke stažení Literatura Osobnosti Návštěvní kniha Dobové letecké snímky Vyhledávání objektů Odkazy Statistika webu Historie webu
Přístupy:

Celkově přístupů: 1471555

Přístupů dnes: 574

Max.za den: 12234

a to: 3.4.2024

Online: 47

Odběr novinek:

Přihlásit se k odběru
novinek e-mailem:

Info

Anketa:

Vaše oblíbené opevnění

ŘopíkyGraf 551
ŠestatřicítkyGraf 297
Těžké srubyGraf 303
Dělostřelecké tvrzeGraf 313

Hlasů: 1464

Více anket

Rubriky:
Diskuzní forum:

26.2.2023 | Jan Vála

Vše se v dobré obrátilo a slavný objekt u zdi zámku ve ...

[více]

25.12.2017 | Jan Vála

Po dlouhých 26-ti letech velmi úspěšného provozu muzea ...

[více]

16.8.2016 | Jan Vála

Spuštěn návštěvní systém objektů pro registrované uživa ...

[více]

Odkazy:

Trampská osada Minessota

Ropiky.net

Opevneni.cz

Bunky.cz


Propagace:

Předválečné opevnění


Bohuslav Kouba


Bohuslav Kouba

Datum narození: 07.07.1911

Datum úmrtí: 03.05.1942


Bohuslav Kouba se narodil 7. července 1911 v Újezdě u Kladna v dělnické rodině. Jeho otec Josef pracoval v kladenských ocelárnách a matka Anna byla v domácnosti. Rodina bydlela v Kladně - Kročehlavech. Bohuslav byl prostředním ze třech sourozenců, bratr Karel se narodil v roce 1910 a mladší bratr Josef v roce 1921. Bohuslav vychodil tři třídy obecné školy a poté čtyři třídy Měšťanské školy na Kladně. Poté nastoupil ke studiu na Státní průmyslové škole v Kladně, kterou ukončil po druhém ročníku. Poté až do odchodu na základní vojenskou službu nenašel práci. v Mládí rád hrával fotbal a boxoval, byl dobrým šachistou. Hovořil částečně německy, anglicky a polsky.

Vojenskou službu nastoupil 1. října 1932 k 5. pěšímu pluku TGM v Praze a byl zařazen ke 4. rotě. Na počátku následujícího roku absolvoval poddůstojnickou školu a 1. března 1933 byl jmenován svobodníkem. V září byl přeložen ke 12. rotě. 29. března 1934 byl propuštěn na trvalou dovolenou. 24. září 1938 byl povolán na vojenské cvičení a v důsledku mobilizace zůstal ve vojenské službě do 14. října 1938, kdy byl demobilizován.

Po vojně si našel zaměstnání u kladenské firmy Brucior jako obchodní zástupce. Zde však nevydržel dlouho a nalezl uplatnění jako technik u Pražské železářské společnosti. V létě 1939 pak přijal práci jako technik německých železáren v Essenu. Během své dovolené na jaře roku 1940 se rozhodl opustit Protektorát a vstoupit do zahraničních československých jednotek. 9 května 1940 přešel slovenské hranice a přes Maďarsko, Bělehrad a Bejrút se 2. června 1940 dostal do Francie. V jihofrancouzském Agde byl prezentován jako desátník ke 4. rotě 2. pěšího pluku. Při ústupových bojích se projevil jako schopný velitel, když zachránil před zajetím část vojáků své jednotky. Za to byl 28. října 1940 vyznamenán Československým válečným křížem 1939.

Z Francie byl evakuován lodí "Rod el Farag" do Anglie, kde byl zařazen k 1. rotě 2. pěšího praporu. Na Nový rok 1941 byl převelen ke 2. rotě stejného praporu. Poté byl vybrán do výcviku pro zvláštní účely. 7. března 1941 byl povýšen na četaře. 15. srpna 1942 byl vyslán do základního sabotážního kurzu na STS 26 v Camus Darrah, Traigh House, ve Skotsku, který absolvoval 13. září 1941. Následoval parašutistický výcvik na STS 51 v Ringway od 14. září do 20. září 1941, který završil čtyřmi seskoky. Poté prošel kurzem průmyslové sabotáže na STS 17 v Beaulieu u Southamptonu, který dokončil 7. listopadu 1941. 28.10.1941 byl povýšen na rotného. 8. listopadu byl přidělen na československou výcvikovou stanici STS 2 v Bellasis u Dorkingu. Jmenován velitelem výsadkové skupiny BIOSCOP.

Do akce byl vyslán 25. dubna 1942 s falešnými doklady a občanskou legitimací č.48266 na jméno Karel Táborský. Vyzbrojen byl pistolí STEYER s osmnácti náboji a druhou pistolí Colt se šestnácti náboji. Pro spatné počasí se tu noc výsadek neuskutečnil a letoun se musel vrátit. O dva dny později se však výsadek povedl a skupina BIOSCOP spolu se skupinami BIVOUAC a STEEL seskočila 28. dubna 1942 v 01:33 hod. do polí blízko statku Požáry u Křivoklátu. Kouba se při seskoku lehce zranil na noze.

Velmi pravděpodobně v blízkém Křivoklátu navázal styk s Arnoštem Mikšem, členem výsadkové operace ZINC, která seskočila o měsíc dříve u Gbel na Slovensku a přes různé peripetie se Mikšovi povedlo navázat skrze své bratry styky s odbojem ba Berounsku a Křivoklátsku. Kouba byl spolu s Mikšem a Josefem Bublíkem kontrolován četnickou hlídkou na mostě v Roztokách u Křivoklátu. Přestože četník Václav Mrkva tušil že se jedná o osoby zájmové pro gestapo, skupinu nezadržel a setkání neoznámil. Kouba pak odjel do Prahy, kde navázal kontakt s dalšími odbojáři. Neúspěšně se o dva dny později pokoušel vyzvednout ukrytý materiál na Požárech, který byl mezitím prozrazen a střežen četnictvem. Poté odjel do Kutné Hory, kde hledal pomoc u spojky na četnické stanici. Zde zjistil, že je mu gestapo na stopě a proto 3. května 1942 spáchal před zraky četnické posádky sebevraždu jedem v ampuli. Jeho poslední slova byla: "Pozdravujte maminku!". Jeho tělo bylo odvezeno do PRahy, kde bylo podrobeno pitvě a poté uloženo do hromadného hrobu na hřbitově v Praze Ďáblicích.

Svými veliteli byl hodnocen jako inteligentní, ukázněný a taktní voják ustálené povahy, trochu nedůsledný. Ve výsledcích sabotážního kurzu byl uváděn jako voják, který rád tvrdě pracoval, byl stoprocentně spolehlivý a vždy veselý.

Zdroje a literatura:

Kniha: Bratři ve válce (René Černý)
Kniha: Cesty osudu (Reichl Martin)
Bohuslav Kouba
Kategorie: Parašutista
2003 - 2024 Jan Vála - lahvic@seznam.cz