04. prosinec -
10 výročí pro tento den
Více
Předválečné opěvnění a vojensky významná místa v obraně i boji proti Říši
Pražská čára
Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 12603
GPS: 856
Liběchovská příčka
Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 9801
GPS: 596
Lužické hory
Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 13000
GPS: 405
Jizerské hory
Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 582 TO: 30
Fotografií: 12318
GPS: 520
Krkonoše
Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 5017
GPS: 347
Trutnovsko
Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 13375
GPS: 532
Náchodsko
Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 14677
GPS: 589
Orlické hory
Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 14395
GPS: 521
Podkrušnohoří
Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 442
Fotografií: 5764
GPS: 435
Ohře - Blšanka
Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 635
Fotografií: 9204
GPS: 629
Plzeňská čára
Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 14233
GPS: 905
Šumava
Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 6518
GPS: 418
Jižní Čechy
Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 14
Objektů: 966
Fotografií: 4867
GPS: 860
Vltavská linie
Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1668
GPS: 541
Jižní Morava
Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 15327
GPS: 1125
Jeseníky
Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 7051
GPS: 501
Opavsko
Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5349
GPS: 562
Ostravsko
Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 2658
GPS: 293
I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 83
Objektů: 4478
Fotografií: 47707
GPS: 3991
II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3392
Fotografií: 65230
GPS: 3014
III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 12843
GPS: 891
IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 13374
GPS: 1270
ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8798
GPS: 644
ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 2098
GPS: 181
Všechny sbory
Všechny sbory
Stavebních úseků: 223
Objektů: 11450
Fotografií: 150091
GPS: 9991
Lehké opevnění
Lehké opevnění
Stavebních úseků: 223
Objektů: 11450
Fotografií: 150091
GPS: 9991
Těžké opevnění
Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 713
Fotografií: 18218
GPS: 661
Dělostřelecké tvrze
Jiné objekty
Místa událostí
Stavební úsek S2 - Žibřidice
Seznam objektů úseku
Prostor mezi Janovicemi v Podještědí a vrchem Velký Vápenný měly palebně přehradit ve dvou sledech pevnůstky stavebního úseku S2. Do zářijových událostí se ze zadaných 57 pevnůstek podařilo vybetonovat pouhých 17 objektů.
Původní plány obranného postavení Liběchovské příčky počítaly s odkloněním linie v prostoru Stráže pod Ralskem na východ směrem k Ještědu. Dodatečně pak bylo schváleno propojení příčky s pohraničním opevněním a proto byly zadány do výstavby úseky S1 a S2. Zatímco linie od Stráže k Ještědu zůstala pouze na papíře a byla dočasně pozastavena po anšlusu Rakouska, ve zmíněných úsecích se práce naplno rozběhly. Stavba úseku S2 byla 10. června 1938 svěřena firmě arch. František Šíma, Poděbrady, která v soutěži podala nejvýhodnější cenovou nabídku. Tato firma však neměla se stavbou opevnění žádné zkušenosti a své možnosti trochu přecenila. To se negativně projevilo v tempu prací a výstavba úseku S2 nabrala největší zpoždění z celé Liběchovské příčky. Na kvalitě provedení prací se absence zkušeností naštěstí neprojevily, neboť z dochovaných archivních materiálů o pevnostech zkušebních betonových kostek vyplývá, že v žádném případě kvalita betonu pevnůstek neklesla pod stanovený limit. Výstavba pevnůstek započala v severní části úseku v oblasti vrchu Vápenný a směřovala jihozápadním směrem, přičemž přednost při betonáži dostaly pevnůstky přehrazující důležité směry. Stavební firma zvolila strategii vysoké rozpracovanosti pevnůstek ve velkém prostoru, takže do ukončení prací v září 38 zůstalo 15 objektů v různém stádiu rozpracovanosti. Tato forma výstavby by byla velice efektivní s plným stavem dělníků, firma se však potýkala s velkým nedostatkem stavebního personálu. Do konce září 1938 se podařilo vybetonovat 17 objektů.
Úsek S2 začínal na okraji Janovického lesa u Dubnického potoka, kde se jeho první pevnůstky napojovaly na poslední sousedního úseku S1. Odtud měla linie pokračovat podél zmíněného potoka ve dvou sledech lesním masivem k železnici Česká Lípa - Mimoň - Liberec a silnici z Jitravy na Zdislavu. U zmíněné komunikace stojí prvních sedm vybetonovaných pevnůstek, čtyři ve sledu prvním a tři ve druhém. Odtud měla linie jedním sledem pokračovat lesem k vrchu Vápenný, přičemž na na úseku půldruhého kilometru měla nastoupat přes dvě stě výškových metrů. V náročném terénu stoupání byla výstavba pevnůstek pouze zahájena, ve spodní části byly vykopány pouze výkopy, zatímco ve vrchní již došlo na betonáž základových desek. Další vybetonované pevnůstky se pak nacházejí u žluté turistické značky poblíž lomu Vápenný. Odtud pak linie deseti pevnůstek pokračovala přes Hřebenovou cestu severním směrem, kde končila dotykem s objekty úseku K3, náležící již hlavnímu pohraničnímu postavení.
Všechny pevnůstky úseku S2 za okupace zůstaly na území Sudet a nebyly proto postiženy ničením jako ty, které zůstaly v následujícím roce na území Protektorátu. Přesto se však pevnůstka 63/A-160 nevyhnula zkoušce německé armády, která v pravé části objektu odpálila velkou nálož, čímž jí téměř zničila. Ostatní objekty se bez újmy dochovaly do současnosti, některé ve velmi hezkém stavu. Pevnůstky č.65 a č.57 mají jako jediné objekty úseku u čelní stěny vyskládanou kamennou rovnaninu, s nedokončeným zemním záhozem. U žádné jiné pevnůstky tyto práce zahájeny nebyly. Objekt č.62, stojící vpravo od Hřebenové cesty z Vápenného k Jitravě, má vzhledem ke svažitému terénu netypicky umístěn granátový skluz vpravo. Stejného řešení se dostalo i pevnůstkám 56, 64 a 65. Všechny objekty mají hlavní střílny s normální depresí, vchodové střílny s ozubovým uzávěrem, u většiny jsou osazeny konzoly ventilátorů a u dvou objektů (59 a 62) chybí práh pancéřových dveří.
Vnitřní vybavení se do konce září 1938 nedostalo do žádné z pevnůstek. Současně s výstavbou opevnění probíhalo i budování překážek, které prováděla firma prováděla firma K. Pavlišta, Praha XIII. Většina překážek byla určena proti pěchotě, komunikace z Jitravy na Zdislavu měla být zatarasena překážkou protitankovou a železniční trať z České Lípy na Liberec měla být přerušena rozrytím případně destrukcí. V lesních úsecích byly káceny pozorovací a střelecké průseky, z nichž některé byly viditelné ještě na počátku devadesátých let. V současné době se již nedochoval žádný a pozůstatky po překážkovém systému stále více mizí pod vegetací. Případné terénní úpravy nalezeny zatím nebyly.
Zdroje a literatura:
Kniha: Edice PEVNOSTI sv.17 - Liběchovská příčka
2003 - 2024 Jan Vála - lahvic@seznam.cz