Předválečné opěvnění a vojensky významná místa v obraně i boji proti Říši
Pražská čára
Pražská čára
Linie opevnění na trase Mělník, Nová Ves, Velvary, Slaný, Smečno, Kladno, Nižbor, Beroun, Zadní Třebaň, Mníšek pod Brdy a Slapy
Stavebních useků: 17
Objektů: LO: 855 TO: 5
Fotografií: 11960
GPS: 857
Liběchovská příčka
Liběchovská příčka
Opevněná linie na trase Mělník, Liběchov, Tupadly, Dubá, Jestřebí, Mimoň, Stráž pod Ralskem, Žibřidice.
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 562 TO: 37
Fotografií: 8684
GPS: 591
Lužické hory
Lužické hory
Opevnění na trase Srbská Kamenice, Všemily, Studený, Křížový Buk, Jedlová, Nová Huť, Mařenice, Petrovice, Horní sedlo, Jitravské sedlo.
Stavebních useků: 7
Objektů: 445
Fotografií: 12955
GPS: 405
Jizerské hory
Jizerské hory
Linie opevnění na trase Kořenov, Polubný, Jizerka, Smědava, Jizerskohorské Bučiny, Bedřichovka, Andělská hora a kóta 790 Vápenný
Stavebních useků: 8
Objektů: LO: 581 TO: 30
Fotografií: 10050
GPS: 519
Krkonoše
Krkonoše
Linie opevnění na trase Rýchory, Dolní Lysečiny, Obří Důl, Luční Hora, Špindlerův Mlýn, Kotel, Dvoračky a Čertův Vrch
Stavebních useků: 8
Objektů: 482
Fotografií: 4690
GPS: 347
Trutnovsko
Trutnovsko
Linie opevnění na trase Hronov, Police nad Metují, Adršpach, Chvaleč, Zlatá Olešnice, Žacléř a Dolní Lysečiny
Stavebních useků: 9
Objektů: LO: 446 TO: 100
Fotografií: 12511
GPS: 532
Náchodsko
Náchodsko
Linie opevnění na trase Komáří vrch, Deštné, Sedloňov, Skutina, Dobrošov, Běloves, Náchod, Hronov.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 568 TO: 125
Fotografií: 13804
GPS: 589
Orlické hory
Orlické hory
Linie opevnění na trase Komáří Vrch, Rokytnice, České Petrovice, Mladkov, Červená Voda, Králíky, Dolní Morava.
Stavebních useků: 10
Objektů: LO: 425 TO: 98
Fotografií: 12552
GPS: 521
Podkrušnohoří
Podkrušnohoří
Opevněná linie na trase Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Řehlovice, Rtyně nad Bílinou, Bílina, Most, Jirkov, Chomutov, Kadaň.
Stavebních useků: 12
Objektů: 443
Fotografií: 5505
GPS: 257
Ohře - Blšanka
Ohře - Blšanka
Linie opevnění na trase Roudnice nad Labem, Libochovice, Louny, Postoloprty, Trnovany, Měcholupy, Blšany, Kryty a Ležky.
Stavebních useků: 10
Objektů: 634
Fotografií: 8860
GPS: 628
Plzeňská čára
Plzeňská čára
Opevněná linie na trase Lubenec, Rabštejn nad Střelou, Manětín, Ostrov u Bezdružic, Stříbro, Kladruby, Holýšov, Klatovy
Stavebních useků: 26
Objektů: 1092
Fotografií: 13429
GPS: 905
Šumava
Šumava
Linie opevnění na trase Klatovy, Velhartice, Hartmanice, Kašperské Hory, Vimperk, Kubova Huť, Lenora, Volary a Prachatice
Stavebních useků: 10
Objektů: 578
Fotografií: 5839
GPS: 415
Jižní Čechy
Jižní Čechy
Opevněná linie na trase Zlatá Koruna, Borovany, Chlum u Třeboně, Třeboň, Nová Bystřice a Staré město pod Landštejnem.
Stavebních useků: 18
Objektů: 966
Fotografií: 4252
GPS: 658
Vltavská linie
Vltavská linie
Linie lehkého opevnění na trase Slapy, Kamýk nad Vltavou, Orlík, Zvíkov, Podolsko, Týn nad Vltavou, Purkarec, Poněšice, Lomnice nad Lužnicí a Stará Hlína
Stavebních useků: 11
Objektů: 582
Fotografií: 1667
GPS: 541
Jižní Morava
Jižní Morava
Opevněná linie na trase Slavonice, Písečné, Vranov nad Dyjí, Hnanice, Chvalovice, Hevlín, Mikulov a Břeclav
Stavebních useků: 23
Objektů: LO: 1471 TO: 67
Fotografií: 12589
GPS: 1123
Jeseníky
Jeseníky
Opevněná linie na trase Nové Heřminovy, Skrbovice, Vrbno pod Pradědem, Hrubý Jeseník a Staré Město pod Sněžníkem.
Stavebních useků: 12
Objektů: LO: 519 TO: 90
Fotografií: 6983
GPS: 501
Opavsko
Opavsko
Linie opevnění na trase Háj ve Slezsku, Opava, Nové Heřminovy, Široká Niva, Karlovice a Vrbno pod Pradědem
Stavebních useků: 14
Objektů: LO: 486 TO: 108
Fotografií: 5138
GPS: 562
Ostravsko
Ostravsko
Linie opevnění na trase Třinec, Těšín, Karviná, Bohumín a Darkovice
Stavebních useků: 7
Objektů: LO: 300 TO: 47
Fotografií: 1459
GPS: 293
I.sborI.armádní sbor - Čechy na jih a západ od Labe
Stavebních úseků: 87
Objektů: 4478
Fotografií: 44768
GPS: 3752
II.sborII.armádní sbor - severovýchodní Čechy
Stavebních úseků: 56
Objektů: 3391
Fotografií: 60970
GPS: 2907
III.sborIII. armádní sbor - jižní Morava
Stavebních úseků: 19
Objektů: 1294
Fotografií: 10439
GPS: 889
IV.sborIV. armádní sbor - severní Morava
Stavebních úseků: 37
Objektů: 1433
Fotografií: 12973
GPS: 1270
ZVV PrahaZemské vojenské velitelství v Praze
Stavebních úseků: 22
Objektů: 672
Fotografií: 8303
GPS: 601
ZVV BrnoZemské vojenské velitelství v Brně
Stavebních úseků: 6
Objektů: 181
Fotografií: 1764
GPS: 181
Všechny sbory
Všechny sbory
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11449
Fotografií: 139222
GPS: 9600
Lehké opevnění
Lehké opevnění
Stavebních úseků: 227
Objektů: 11449
Fotografií: 139222
GPS: 9600
Těžké opevnění
Těžké opevnění
Stavebních úseků: 13
Objektů: 713
Fotografií: 14128
GPS: 661
Dělostřelecké tvrze
Jiné objekty
Místa událostí
Stavební úsek B7 - Budňany
Seznam objektů úseku
První polovina úseku B7 palebně přehrazovala jednu z dnes nejnavštěvovanějších a nejoblíbenějších turistických lokalit ve Středních Čechách. Po zaniklém pevnostním pásmu se zde dochovalo poměrně hodně stop.
První objekt stavebního úseku, který v některých pramenech bývá uváděn jako B7 - Budňany a v jiných jako B7 - Karlštejn, stál na levém břehu řeky Berounky, přímo naproti hradu Tetínu. Pravou střílnou palebně navazoval na poslední bunkr sousedního úseku B6 a zároveň předním okrajem palebného vějíře pokrýval hladinu řeky. V roce 1937, tedy v době budování prvních pevnůstek v tomto prostoru Pražské čáry zůstal tento objekt bez palebné návaznosti souseda po levém křídle. Tento prostor, který byl sice pro útok nepřítele poměrně nevhodný, byl o rok později eliminován vloženým řopíkem stavebního úseku 116. Další dva objekty Bé-sedmičky pak stály proti sobě v palebné uzávěře širokého oblouku řeky blízko lomu Alkazar. Kolem zmíněného lomu byla ponechána v linii mezera, jejíž zacelení nebylo plánováno ani následující rok. Pouze údolí k Hostimi bylo o rok později pokryto čelní palbou bunkru, který byl vybetonován pod silnicí z Hostimi do Srbska. Další objekty stavebního úseku B7 pak vytvářely uzávěru skrze ves Srbsko. Zde se nacházel důležitý brod na komunikaci klesající od Tetína. Na ní bylo možno vzhledem k jejímu umístění v prudkém svahu zastavit provoz pomocí trhaviny, stejně tak by byla na několika místech přerušena železniční trať v okolí. Poměrně silná obrana blízko u sebe postavených bunkrů byla o rok později doplněna ještě dvěma objekty vysoko nad Srbskem.
Souvislá linie objektů začínala až u Petzoldova lomu naproti části obce Krupná. Hned první objekt zůstal do dnešních dní dochován. Původně zabetonovaný bunkr se dočkal nedávno částečného vyrubání interiéru při pokusu místních nadšenců o rekonstrukci, z ní však vlivem záplav sešlo a dnes je objekt otevřený. Odtud linie pokračovala po levém břehu Berounky ke Karlštejnu, kde se do dnešních dní dochovaly další dva objekty úseku. Bunkr s evidenčním číslem 12 byl donedávna taktéž zabetonován, pod záštitou obecního úřadu byl kjeho interiér vyčištěn a vzniklo zde muzeum. Smutný osud potkal sousední bunkr typu D, který byl vybaven dlouhou přístupovou chodbou. V zabetonovaném stavu se dochoval až přes přelom tisíciletí, poté byl jeho interiér vyrubán nadšenci a zřízeno v něm jedno z nejhezčích muzeí opevnění. Kvůli turistické industrializaci v okolí však majitel pozemku změnil plány a muzejníky z jejich objektu "vyštípal". Oficiálně tak muzeum ukončilo činnost a objekt samotný brzy téměř zmizel pod novodobou zástavbou. Dnes je za stěnou restaurace téměř neviditelný.
Od Karlštejna mířila linie pevnůstek podél levého břehu Berounky na jih. Velký oblouk řeky byl pod Karlštejnským jezem ponechán bez krytí, linie zde byla zkrácena z důvodu předpokládané brzké civilní výstavby. Původně zde měly otevřený prostor přehrazovat dva sledy pevnůstek, z výše uvedených důvodů však došlo k velkému redukování počtu objektů ve druhém sledu a fakticky došlo k výstavbě pouhých dvou druhosledových. První sled přetnul uprostřed oblouk řeky a přiblížil se k ní v prostoru Hlásné Třebaně. Vlivem blízké civilní zástavby zde zůstaly dochovány hned dvě sousední pevnůstky. Obě mají zabetonované interiéry a nacházejí se na soukromých pozemcích.
V prostorech dnešní lávky pro pěší mezi Zadní a Hlásnou Třebání linie překračovala řeku na pravý břeh, který však vzápětí opustila a vydala se vzhůru po úbočích údolí Bělečského potoka. První sled kopíroval údolí na straně odvrácené od předpokládaného směru nepřítele, zatímco druhý stál na vzdálenějším přivráceném úbočí. Vzhledem k exponovanosti místa byl vůbec poprvé v úseku vložen do obrany i třetí sled pevnůstek, který dvěma objekty vykrýval návrší Na Kaplanci.
Ještě v prostoru Zadní Třebáně linie opustila údolí Bělečského potoka a zamířila na jih, směrem k Brdskému hřebeni. Stoupání prvního sledu si vyžádalo umístění výškově lomeného bunkru do svahu pod Vrážkami. Dvěma, poměrně blízko sebe umístěnými sledy pevnůstek, linie pokračovala polnostmi a loukami k lesnímu masivu Brd. Toho dosáhla klesnutím do údolí Nezabudického potoka, kde stály poslední objekty úseku. Ten vůbec poslední byl vystavěn na skále nad místním malým lomem. Výstavba tohoto výhodně umístěného objektu se prodražila, neboť bylo nutno na staveniště vybudovat přístupovou dřevěnou lávku. V roce 1937 levá střílna posledního bunkru mířila do lesního prostoru Brd bez dalšího krytí, neboť zde byla ponechána velká mezera. Stoupání na Hřeben vykryly pevnůstky až v roce následujícím.
V létě roku 1939 postihla i úsek B7 vlna demolic, která se však vzhledem k blízkosti budov vyhnula poměrně velkému počtu objektů. První vlnu odstřelů přečkalo 17 pevnůstek, jejichž interiéry byly z obav před možným využitím při případném povstání odbojových organizací vyplněny lomovým kamenem a zabetonovány. Postupem následujících měsíců byly trosky bunkrů odklízeny a ocel využita pro válečný průmysl. Kvůli zvyšující se potřebě kvalitní oceli pro válečné potřeby německá okupační správa nařídila na přelomu roku 1942 - 43 další vlnu odstřelů "přeživších" pevnůstek a jejich následnému vytěžení. Vlně demolic padlo za oběť dalších deset objektů.
Pro civilizačně poměrně exponovaný prostor je "stopa" po opevnění v oblasti poměrně špatně čitelná. Krom sedmi dochovaných objektů lze nalézt viditelnější pozůstatky po šesti bunkrech, zpravidla v podobě dochovaných zbytků zemních záhozů a betonové drti v okolí. Hezké jsou výrazné pozůstatky po výškově lomeném objektu č. 34 na úbočí Vrážek. Po zbytku bunkrů se nedochovaly vůbec žádné, nebo jen velmi minimální stopy, obtížně nalezitelné i pro oko zkušených hledačů bunkrů.
© 2003 - 2023 Jan Vála - lahvic@seznam.cz